Sommerlejr 2014

Torsdag - verdensmærket og trætte FDF'ere

Dagen i dag startede ud med, at vi skulle lære noget om verden. Først og fremmest om de forskellige lande, men vi skulle også lære noget om hvad vi gør ved naturen, samt hvordan vi kan hjælpe med genbrug og økologi.

Om formiddagen "rejste" vi rundt til forskellige lande og verdensdele og lærte om forskellige kulturer. For eksempel fik vi stoppet pølser i Polen, gået i skole i Kina, leget Belgisk Bankebøf i Belgien, danset i Brasilien og drukket saft og spist melon i Afrika (Det er vel også en slags nødhjælp).

Om aftenen var der et mega lækkert lejrbål, som blev efterfulgt af et smuglerløb for tumlinge og pilte, mens puslingene blev smidt i seng. Til slut var alle trætte, og der blev hurtigt stille efter alle var smidt i seng.

I morgen skal vi rydde op og gøre rent, inden alle forældrene kommer til aftensmad og lejrbål.

Mandag – pionering og sommerlejr på mærkerne

I dag har vi taget pioneringsmærket, altså sådan noget med reb og rafter. Efter morgenmaden lærte alle børn hele fem knob: råbåndsknob, flagknob, ottetalsknob, tømmerstik og dobbelthalvstik. Efter at have øvet længe på både arme, ben og stole, så var vi klar til at lave rigtig pionering. Hele dagen blev der arbejdet på en lang forhindringsbane, som går igennem hele skoven. Der er både balancebom, ”jorden er giftig”, armgang, en voldgrav og masser andre seje ting. Derudover blev der bygget en kæmpe gynge og et kæmpe klatretårn. Vi kan bruge resten af ugen på at lege på de seje ting, som vi har bygget. Puslingene har bygget en hemmelig hule, som kun er tilladt for puslinge. Måske er forældrene til puslingene så heldige, at de må se den på fredag.

Om aftenen var der lejrbål, hvor vi sang sommerlejrens helt egen sang med fagter og det hele. Vi fik naturligvis også besøg af pingvinen og købmanden.

Hele dagen har vejret været fantastisk, så vi har også fået badet i vores pool og nydt solskinnet. Alle børnene sover sødt og lederne må nok også hellere komme i seng.

Søndag – den store vandredag

Søndag formiddag mødtes vi ved bussen, og spændingen var helt i top; alle glædede sig sådan til at komme på sommerlejr. Både puslinge, tumlinge, pilte og væbnere, men også seniorer og ledere glædede sig til årets sommerlejr.

Tumlingene, pilte og væbnere steg af bussen i Skødstrup for at begive sig ud på intet mindre end en 20 kilometers vandretur. Målet var klart – et mærke i metal som belønning for den lange tur. Her er det vigtigt at påpege, at et metalmærke normalt ikke er noget, som hverken tumlinge eller pilte kommer i nærheden af. Vi blev inddelt i fire hold, som gik sammen hele vejen. Hiken gik fra Skødstrup gennem Løgten og derefter ud til vandet og Strandvejen hele vejen til Rønde. Langs vandet fik vi spist frokost og holdt andre småpauser, men fortsatte i et godt tempo. På den anden side af Rønde rundede vi 15 km, hvilket betød at humøret steg enormt. Nu kunne vi næsten dufte, hvor dejligt det var at komme nærmere på metalmærket. De sidste 7 km gik vi langs en grusvej, hvilket var fantastisk, da vi bare kunne gå på hele vejen og lege, mens vi gik. Nu har den opmærksomme læser nok opdaget, at 15 km plus 7 km giver 22 km og ikke de førnævnte 20 km. Sådan passede det nu en gang med den bedste rute, og intet mindre end 30 børn gik 22 km på omkring 6-7 timer. Da vi ankom til Skovhuset blev vi modtaget af klapsalver fra ledere, tanter og puslinge. Særligt sejt var det, da flere valgte at løbe de sidste 100 meter i mål.

Puslingene gik også af grusvejen, og gjorde sig derfor fortjent til et 5 km., da de faktisk gik hele 6 km. Turen inkluderede også en rundtur i Thorsager Rundkirke. Da puslingene ankom til Skovhuset nåede de både at slappe lidt af, men også at tage Dolkemærket og lave bål.

Aftensmaden bestod af spaghetti med kødsovs, hvilket var en festmiddag uden lige. Der blev spist så meget mad at tanterne løb frem og tilbage for at fylde skåle. Efter aftensmaden blev alle børnene indlogeret på værelser og i telte – der er simpelthen fuldt hus både inde og ude. Dernæst fulgte aftenens højdepunkt, hvor vi fik uddelt metalmærket til tumlinge og opad, og hvor vi også fik rost puslingene for deres indsats.

Dernæst åbnede tutten endelig og alle kunne gå rundt og hygge sig med lidt velfortjent aftenslik. Dernæst var der godnathistorie for puslinge og tumlinge, mens pilte og væbnere gik på bålpladsen for at hygge og snakke (ja, der er kun piger ;) ). Nu vil lederne sætte en sidste finger på programmet til i morgen, hvor pioneringsmærket gerne skulle i hus.

Der er flere billeder på vores Facebook-gruppe FDF Fredensvang. Bare ansøg om medlemskab, så godkender vi så hurtigt som vi kan.